جلوگیری از افسردگی در دوران کرونا

این روزها مساله‌­ی کرونا و سلامت روان، دغدغه‌­ایست که ذهن متخصصان و روانشناسان را به خود درگیر کرده. بیماری کرونا یا کویید ۱۹ ضررهای جانی و مالی زیادی به همراه داشته؛ اما ضرر‌های مالی و جانی تنها عوارض این بیماری نیستند. جالب است بدانید که بیماری کرونا بیشترین تاثیر خود را بر سلامت روان افراد گذاشته. افسردگی و وسواس شست و شو تنها دو مورد از آثار منفی کرونا بر روان است.

ایجاد مشکل در روند عادی زندگی، عموما با استرس و تنش همراه است. فشار روانی و بروز علائم پریشانی نیز از عوارض تنش ایجاد شده توسط کرونا در جامعه می‌باشد. ویروس کرونا به دلیل ناشناخته بودن، استرس مضاعف‌تری را به مردم وارد می‌کند. همانطور که زلزله و سیل می‌تواند خرابی‌های زیادی را برجای بگذارد، این بیماری نیز می‌تواند مشکلات جدی را برای تمامی جوامع ایجاد کند.

به یاد داشته باشید افراد با سابقه بیماری‌های زمینه‌ای و همچنین افسردگی و اضطراب در خطر بیشتری قرار دارند. اگر فردی سابقه بیماری داشته باشد، بحران‌ها و فشار روانی همراه آن باعث می‌شود بیماری او دوباره عود کند.

با نگاهی به رفتارهای مردم در جوامع مختلف در دوره اپیدمی کرونا متوجه می‌شویم که بسیاری از افراد، رفتارهای وسواس گونه پیدا کرده‎‌اند مثلا اسپری ضدعفونی کننده را مدام و هر چند دقیقه یک بار استفاده می‌کنند و یا موقع صرف غذا حالات غیر طبیعی دارند.

توجه داشته باشید که رعایت بهداشت فردی موضوعی ضروری است و باید در بالاترین سطح رعایت شود ولی نباید به رفتارهای غیرطبیعی و وسواس گونه تبدیل شود. امروز به مناسبت روز جهانی سلامت روان، سعی داریم راه‌های مقابله با بار روانی و استرس ناشی از بیماری کرونا را بررسی و پیشنهاداتی به شما عزیزان ارائه دهیم.

چگونه در دوران کرونا از سلامت روان خود مراقبت کنیم؟

۱- کرونا و سلامت روان؛ فرصتی برای کار‌های عقب افتاده

قرار است اوقات زیادی را در منزل بگذرانیم و بسیاری از فعالیت‌های خارج از منزل را نمی‌توانیم انجام دهیم. این شرایط برای افرادی که عادت به کار تمام وقت و خارج از منزل داشته‌اند، سخت‌تر است. سعی کنید به این توفیق اجباری با دید دیگری نگاه کنید. سرگرمی‌های جدید پیدا کنید. این زمان را به فرصتی طلایی برای انجام کارهای عقب افتاده و یا حتی شروع کار‌های جدید تبدیل کنید.

سعی کنید به حدس و گمان‌ها در رابطه با بیماری کرونا گوش ندهید و در جستجوی منابع موثق باشید. شایعات و حدس و گمان‌ها، اضطراب را افزایش می‌دهد. وقتی دسترسی به اطلاعاتی با کیفیت خوب راجع به ویروس دارید، می‌توانید بیشتر کنترل احساسات خود را در دست بگیرید.

تنهایی دوران کرونا

تنهایی و افسردگی در دوران کرونا

۲- کرونا و سلامت روان؛ فرصتی برای برنامه ریزی روزانه

همه ما در حال تطبیق دادن خود به روش تازه و عجیب زندگی کرونایی هستیم. روش جدید زندگی، مانند شمشیر دو لبه عمل می‌کند، از یک طرف می‌تواند برای سلامت روانی ما خطرناک باشد و از طرف دیگر می‌تواند زندگی ما را بهبود ببخشد. هر چند با لباس راحتی تمام روز را در منزل ماندن و استراحت کردن وسوسه انگیز است؛ ولی حفظ روحیه­، اعتماد به نفس و دوری از افسردگی کار آسانی نیست. سعی کنید روز خود را تقریبا در همان زمان معمولی آغاز کنید و هر روز وقتی برای تحرک، تمدد اعصاب، ارتباط برقرار کردن و تأمل بگذارید.

۳- کرونا و سلامت روان؛ فرصتی برای داشتن بدنی سالم‌تر

وقتی فعالیت می‌کنید و روز را به انجام کاری می‌گذرانید ذهنتان مشغول می‌شود، فرصتی برای فکر کردن به افکار منفی ندارید، کمتر دچار استرس می‌شوید، میزان انرژی بیشتری پیدا می‌کنید و در آخر راحت‌تر به خواب می‌روید. فعالیت و حرکت جسمی خود را روزانه افزایش دهید و کارهایی پیدا کنید که برایتان مناسب است. می‌توانید در منزل ورزش‌های متنوعی مانند یوگا انجام دهید تا بدنتان سالم بماند.

لزوم تمرینات ورزشی برای جلوگیری از افسردگی دوران کرونا

تمرینات ورزشی در دوران کرونا برای جلوگیری از افسردگی

۴- کرونا و سلامت روان؛ فرصتی برای تمدد اعصاب!

تمدد اعصاب و تمرکز بر زمان حال می‌‎تواند حال روحی ما را بهتر کند و احساسات منفی را از بین ببرد. گاهی اوقات به قدری تنش داریم که حتی نمی‌توانیم به یاد بیاوریم آرامش چه حسی دارد. با انجام مدیتیشتن منظم روزانه آرام شوید و تمرکزتان را افزایش بدهید.

زمانی را برای تفکر و تأمل بگذارید تا ببینید چه موارد خوب و مثبتی در آن روز تجربه کرده‌اید. مهم است که موفقیت‌های خود و چیزهایی که بابت آن سپاسگزار هستید را بشناسید. شب‌ها قبل از خواب چند مورد از موفقیت‌های خود را در دفتری یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با احساس خوب و مثبت به خواب بروید.

۵- کرونا و سلامت روان؛ فرصتی برای خواب بهتر!

عدم اطمینان و تغییراتی که به دلیل وجود ویروس کرونا در زندگی روزمره رخ داده‌، باعث می‌شود بسیاری از افراد مشکل خواب پیدا کنند.

برای تنظیم خوابتان می‌توانید کارهای مختلف انجام دهید. سعی کنید هر روز در ساعت معین بخوابید و بیدار شوید، حتی آخر هفته‌ها. از نور طبیعی آفتاب بهره ببرید، حتی المقدور پرده‌ها و پنجره‌ها را باز کنید؛ به این ترتیب ساعت بدنتان منظم می‌شود و خواب بهتری خواهید داشت. پیش از خواب خود را آماده استراحت کنید. یک ساعت قبل از خواب از تلفن، تبلت، کامپیوتر و تلویزیون استفاده نکنید.

۶- کرونا و سلامت روان؛ همچنان راه ارتباطی با دیگران باز است!

ماندن در منزل بخصوص اگر تنها زندگی می‌کنید، می‌تواند حس تنهایی و انزواء به شما بدهد. راه‌های خلاقانه‌ای برای ارتباط با همکاران و دوستانتان پیدا کنید. این کار به شما و صد البته آنها کمک می‌کند تا احساس تنهایی نکنید. راه‌های معاشرت راحت را برای خود پیدا کنید. تلفن، رسانه‌های اجتماعی و یا ویدیو چت، همگی راه‌های جدیدی برای ارتباط برقرار کردن با عزیزانتان است. می‌توانید از طریق ویدیو با همدیگر چای بنوشید و یا با یکدیگر بازی‌های آنلاین انجام دهید.

هوای همدیگرو داشته باشیم

در دوران کرونا بیشتر مراقب هم باشیم و هوای همدیگر را داشته باشیم

۷- کرونا و سلامت روان؛ هوای یکدیگر را داشته باشید

احساس آسیب پذیری و غافلگیر شدن هیچ اشکالی ندارد. بخصوص اگر در گذشته دچار مشکلات روان‌شناختی و ضربه‌­ی روحی شده‌اید. اگر عزیزان شما مبتلا به ناخوشی جسمی هستند که آنها را نسبت به ویروس کرونا آسیب پذیرتر می‌کند، مراقبت‌های لازم را انجام بدهید. به افرادی که نگرانشان هستید، قوت قلب بدهید و به آنها یادآوری کنید که مراقبشان هستید.

برگرفته از:

https://kermany.com/corona-virus-and-mind-health/